Porte una científica al meu col·le. 11F Dia internacional de la Dona i la Xiqueta en la CiènciaCoeducacióCEIP Joan Martorell – Gandia (Safor)Aquesta activitat adreçada a 2n i 3r cicle de primària està emmarcada en la campanya 11F Dia Internacional de la dona i la xiqueta en la ciència.

Parlar del paper de la dona en la ciència avui dia continua plantejant un discurs sobre barreres i invisibilitats, fonamentades en les desigualtats producte dels estereotips de gènere que perduren en la nostra societat. El professorat tenim un paper rellevant en la posada en marxa d’estratègies  destinades a acabar amb l’actual bretxa de gènere en la ciència, les quals parteixen de la reeducació en la relació entre la dona i la ciència.

D’aquest plantejament naix la col·laboració encetada ja fa un parell d’anys entre el Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València i els centres educatius de la Safor.

El CEIP Joan Martorell treballa des de fa anys en comunitats d’aprenentatge i aprofitem qualsevol ocasió que se’ns presenta per a realitzar AEE (actuacions educatives d’èxit) amb voluntariat i participació d’àgents o entitats de l’entorn del centre educatiu com són les tertúlies dialògiques o els grups interactius. Amb el campus de la UPV a Gandia hem realitzat els últims dos cursos l’activitat “Porte una científica al meu col·le” per tal de trencar estereotips de gènere, visibilitzar el paper de les dones en la història científica i fomentar la relació entre xiquetes i ciència. Tots els tallers es fan en valencià per tal d’integrar la llengua en l’àrea de ciència, el llenguatge científic.

El taller d’aquest any es va lligar, a més a més amb el moment actual d’emergència climàtica i el va realitzar una investigadora de la Universitat Politècnica de València, Blanca Feliu: “Oceanografia – Dones en el mar i tècniques d’investigació marina” Història de dones oceanogràfiques i tècniques d’investigació marina”

Com a tasca prèvia les tutores de 2n cicle treballen a l’aula la figura de dones científiques i en aquesta ocasió els i les alumnes havien de fer un dibuix d’una persona científica, és a dir, com s’imaginaven que podia ser una persona científica. Aquesta activitat sol reflectir els estereotips predominants en la societat del científic: home, estrafolari, amb ulleres, despentinat i absort en el treball dins d’un laboratori. Aquest dibuix després es comenta en el taller.
La primera part de la jornada s’inicia un debat amb l’alumnat per tal de reflexionar sobre les creences que tenen ells de les persones que es dediquen a la ciència: com són, què fan, on treballen… i també es descobreixen dones científiques, inventores brillants, silenciades per la història.
La segona part és el taller pràctic amb la investigadora que ens acompanya, els conta què fa i els mostra com funcionen les tècniques i els aparells que utilitza per a la investigació.

Tallers com el realitzat per Blanca Feliu, que posa en relleu el paper de la dona en la investigació Marina, o el de l’any anterior fonamentat en la força centrípeta, cerquen fomentar la vocació científica entre l’alumnat femení i eliminar els estereotips de gènere en l’alumnat masculí.